۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۳۲۷۱۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۹ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۹ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 369 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 910 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 9 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۰/۰۹

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 579 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 566 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 369 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 470 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 910 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 466 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1513 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 621 هزار و 800 تومان، هر مثقال طلا 2 میلیون و 20 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 13 هزار و 100 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 621 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 295 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  12 هزار و 950 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 850 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 250 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 150 تومان است.

 

۴۱۹هزار خانوار جدید به فهرست یارانه معیشتی اضافه شدند

به‌گفته مهدی قمصریان پس از اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین،‌ منابع حاصل از اجرای این طرح در قالب کمک معیشتی به‌صورت منظم و ماهیانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

بر اساس اعلام رئیس مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، کمک‌های معیشتی به‌تناسب بعد افراد خانوار پرداخت‌ خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که برای خانوارهای تک‌نفره 55 هزار تومان، دونفره 103 هزار تومان، سه‌نفره 138 هزار تومان، چهارنفره 172 هزار تومان و پنج‌نفره و بیشتر 205 هزار تومان واریز انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص اینکه آیا در سرپرستان خانوار دریافت‌کننده دومین مرحله حمایت معیشتی نسبت به مرحله قبل تغییری حاصل شده است یا خیر گفت: در این مرحله 419 هزار و 304 خانوار دیگر که درخواست بررسی مجدد آنها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید شده، حمایت معیشتی مرحله اول و دوم را همزمان فرداشب دریافت خواهند کرد.

به‌گفته قمصریان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان در حال ارزیابی سایر درخواست‌ها است و امکان تأیید تعداد بیشتری از این خانوارها در ماه‌های آتی وجود دارد.

وی تأکید کرد: در هر مرحله که خانوارها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تأیید قرار بگیرند حمایت معیشتی از مرحله نخست برای آنها محاسبه و واریز خواهد شد.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور جمع مبلغ حمایت معیشتی مرحله دوم را که واریز خواهد شد بیش از 2532 میلیارد تومان اعلام کرد.

قمصریان همچنین اعلام کرد:‌ یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی هم مطابق ماه قبل بیستم دی ماه واریز خواهد شد.

 

قیمت نفت افزایش یافت

به دنبال خوش‌بینی در مورد توافق تجاری آمریکا و چین و آمارهای قوی صنعتی در آمریکا، قیمت نفت به بالاترین رقم در 3 ماه گذشته رسید.

سرمایه‌گذاران هنوز در مورد حملات هوایی آمریکا در مرز عراق و سوریه به مواضع (حشد الشعبی) نگران هستند، همچنانکه مقامات آمریکایی نسبت به اقدامات بیشتر هشدار داده‌اند.

هر بشکه نفت برنت 68.28 دلار فروخته شد. نفت برنت طی سال 2019 حدود 27 درصد افزایش را ثبت کرد.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز 61.67 دلار معامله شد. این نوع نفت نیز حدود 36 درصد تاکنون طی امسال افزایش ارزش داشته است.

مارگارت یانگ، تحلیلگر بازارهای سی‌ام‌سی گفت: «مبادلات نسبتا به علت تعطیلات و عدم مشارکت کم حجم است.»

وی افزود: «قیمت نفت به بالاترین رقم از زمان حمله به تاسیسات سعودی‌ها از نیمه سپتامبر رسیده است و تاجران همچنین در مورد احتمال برداشت سود محتاط هستند.»

تنش‌ها در غرب اسیا شدت گرفته است زیرا آمریکا دیروز در مرز عراق و سوریه به مواضع (حشدالشعبی) حملاتی داشته است و در عین حال معترضان تلاش می‌کنند تا میادین ناصریه را بسته نگه دارند.

وزیر نفت عراق گفته است که توقف تولید در میدان نفتی ناصریه بر صادرات نفت این کشور تاثیری ندارد زیرا این کشور از تولید اضافی در میادین جنوبی در بصره استفاده خواهد کرد.

همچنین قیمت نفت با کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان 5.5 میلیون بشکه در هفته منتهی به 20 دسامبر تقویت شد.

 

شاخص کل 5 هزار و 817 واحد جهش کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم رکوردشکنی کرده و یک رکورد بی‌نظیر به دست آورده و امروز با افزایش 5 هزار و 817 واحد به رقم 375 هزار و 547 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 2 هزار و 189 واحد به رقم 120 هزار و 359 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 1368 تریلیون تومان رسید. 

به گفته کارشناسان، از دلایل مهم رکوردشکنی بورس در هفته جاری و هفته گذشته، سرازیر شدن نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس است که به علت رکود در بازارهای موازی مانند مسکن، طلا، سکه و ارز به ناچار وارد بازار بورس شده است. 

همچنین کارشناسان می‌گویند، بورس به عنوان دماسنج اقتصاد عمل می‌کند و اگر رکوردشکنی در بورس وجود دارد، باید بیانگر رونق سرمایه‌گذاری و تولید در عالم واقع باشد و کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی رونق بگیرند، در غیر این صورت، رکوردشکنی صرف بورس، نشانی از دلالی و یا سودهای ناشی از افزایش اسمی سرمایه شرکت‌ها است. 

از دلایل مهم روی‌آوری سرمایه‌گذاران خرد به بورس، شفاف بودن این بازار، امکان آسان ورود و خروج به بازار، نقدشوندگی سرمایه و منصفانه بودن است و امیدواریم مدیران شرکت‌های حاضر در بورس به اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی ارج نهاده و با طرح‌های توسعه‌ای و افزایش تولید، پاسخ عملی مناسبی به حضور آنان در بورس بدهند. 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.3 میلیارد سهم حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 644 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 987 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش 1556 واحد به رقم 100 هزار و 481 واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 1462 واحد به رقم 80 هزار و 381 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 6 هزار و 261 واحد به رقم 446 هزار و 274 واحد رسید. 

شاخص بازار اول بورس با افزایش 3 هزار و 932 واحد به رقم 267 هزار و 837 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 13 هزار و 163 واحد به قرم 786 هزار و 717 واحد رسید. 

امروز مهمترین نمادهای بورس در تقویت شاخص کل اثرگذار بوده‌اند، از جمله می‌توان به نماد پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، گروه مپنا، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه و خدمات انفورماتیک اشاره کرد که همگی در تقویت شاخص مؤثر بوده‌اند. 

نمادهای پربیننده در بورس شامل نماد بانک تجارت با قیمت 486 ریال، بانک ملت 6 هزار و 279 ریال، ماشین‌سازی اراک، سایپا، بانک اقتصاد نوین، قند ثابت خراسان، سرمایه‌گذاری سایپا و فولاد مبارکه بوده‌اند. 

امروز در فرابورس ایران در پایان معاملات، شاخص کل 108 واحد افزایش یافته و به رقم 4 هزار و 931 واحد رسید. 

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 283 تریلیون تومان رسید. 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 1.8 میلیارد سهام حق‌تقدم، اوراق مالی و اوراق تسهیلات مسکن در قالب 326 هزار نوبت معامله و به ارزش 1388 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

نمادهای پربیننده مربوط به ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه و عمران استان کرمان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، کشاورزی و دامپروری بینالود و کارخانجات تبرک و نیز مبین‌وان کیش بوده‌اند. 

امروز عمده نمادهای فرابورسی مانند پتروشیمی مارون، نیروی برق دماوند، سنگ‌آهن گهرزمین، مدیریت انرژی امید تابان هور، توسعه مولد نیروگاه جهرم، صنایع کاغذ پارس و بیمه کوثر همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بوده‌اند. 

امروز در جریان معاملات، برخی از نمادهای بورسی با پیام ناظر متوقف شده، تعدادی از نمادها بازگشایی، برخی دچار وقفه معاملات شدند. 

امروز نمادهای پست‌بانک ایران، نماد بیمه آسیا، نماد ایران‌ترانسفو متوقف شدند، همچنین نماد صنایع خاک چینی ایران و حق‌تقدم آن بازگشایی شد. 

نماد پتروشیمی خارک با پیام ناظر بازگشایی شد. 

در پیام دیگری، وقفه معاملات نماد سیمان خاش و همچنین نماد حق‌تقدم سایپا آذین و خود نماد سایپا آذین، نماد شرکت مهرکام پارس و شرکت نوش مازندران، شرکت کابل البرز دچار وقفه معاملات شدند. همچنین نماد قطعات فولادی، شرکت لیزینگ ایرانیان، نماد سرمایه‌گذاری پردیس، نوسازی و ساختمان تهران، داده‌پردازی ایران، تأمین سرمایه نوین بازگشایی شدند. 

نماد سیمان شمال و حق‌تقدم مربوطه متوقف شدند. 

حراج مجدد نمادهای سازه‌پویش و حق‌تقدم سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان روی داد. 

 

بررسی نرخ بیکاری از دهه 50 تا تابستان98

ابعاد و ویژگی های بیکاری در اقتصاد ایران تحولات وضعیت جمعیت و بازار کار در کشور نشان می دهد که جمعیت کشور طی سال های ۱۳۵۵ الى ۱۳۹۵ از حدود ۳۳.۷ میلیون نفر به ۸۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

به عبارت دیگر افزایش حدود ۲.۵ برابری جمعیت کشور طی سالهای ذکر شده که پیش بینی ها نشان می دهد در سال ۱۳۹۸ جمعیت ایران به حدود ۸۲.۹ میلیون نفر رسیده است که نشان دهنده نرخ رشد سالانه ۱.۲ درصدی طی سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۸ است.

ساختار جمعیت کشور نیز به گونه ای است که در حال حاضر شاهد انباشته جمعیت در سنین میانی هستیم که سنین فعالیت و اشتغال محسوب می شوند تعداد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر کشور طی سال های ۱۳۵۵ الی ۱۳۹۷ از ۹.۸ میلیون نفر به بیش از ۲۷ میلیون نفر افزایش یافته است که حاکی از سه برابر شدن جمعیت فعال کشور طی سال های مورد بررسی است.

جمعیت بیکار ۱۰ ساله و ۱۵ ساله و بیشتر نیز هر کدام به ترتیب از ۹۹۷ و ۸۷۳ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به ۳۲۶۱ و ۳۲۵۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

نوسانات نرخ بیکاری در اقتصاد ایران در دوره ۱۳۵۵ الى ۱۳۹۲ نشان می دهد نرخ بیکاری در کشور همواره بیش از ۹ درصد بوده است و در نهایت به ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

در دوره هایی که اقتصاد کشور دچار رکود بوده مانند سال های ۱۳۶۵ و ۱۳۹۱ به واسطه بیکاری ادواری، نرخ بیکاری مشاهده شده بیش از نرخ طبیعی آن بوده است. بیکاری ادواری در اقتصاد ایران بر اساس مشاهدات گذشته کمتر از ۴ درصد ارزیابی می شود.

نکته مهم در مورد شاخص های بازار کار این است که تنها به کمک نرخ بیکاری نمی توان تصویر کاملی از عملکرد بازار کار ارائه داد: در کشورهایی مانند ایران که نظام أماری روزآمدی در زمینه فرصتهای شغلی ایجاد شده و از دست رفته و تعداد افراد بیکار ندارند و بیمه بیکاری عمومیت ندارد، استفاده از دیگر شاخصهای کلیدی بازار کار به موازات نرخ بیکاری مفید خواهد بود. از جمله این شاخص ها می توان به نرخ مشارکت نیروی کار اشاره کرد.

نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در سال های مورد مطالعه حول ۴۰ درصد در نوسان بوده است. واقعیت این است که به واسطه مشارکت اندک زنان در نیروی کار ( ۱۶.۱ درصد در سال ۱۳۹۷)، نرخ مشارکت کل نیروی کار در ایران پایین است (۴۰.۵ درصد در سال ۱۳۹۷)

به نظر می رسد در آینده با ورود زنان جوان تحصیل کرده به بازار کار، باید شاهد نرخ مشارکت بالاتر نیروی کار در اقتصاد کشور باشیم. با توجه به وضعیت بازار کار در کشور، به ویژه ساختار سنی جمعیت، نرخ بالای بیکاری، عدم تعادل های سنی، جنسی، تحصیلی و منطقه ای و چشم انداز افزایش تعداد کار جویان، همچنین نرخ مشارکت پایین و احتمال افزایش آن در آینده، اتخاذ سیاست های ویژه برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در کنار حفظ فرصتهای شغلی موجود ضروری است. 

 

قدرت خرید کارگران با گرانی بنزین ۸ درصد کاهش یافت

همواره سه ماه پایانی سال برای جامعه کارگری با هزینه های بیشتری نسبت به سایر ماه های سال همراه است، چرا که تورم نزدیک شدن به ایام عید از 2تا 3ماه پایانی هر سال آغاز می شود و همین موضوع باعث کاهش قدرت خرید کارگران می شود.

 حالا اگر این روند طبیعی با شوکی از یک اتفاق همراه باشد که عقب ماندگی دستمزد از هزینه ها افزایش می یابد. افزایش قیمت بنزین طی یک ماه گذشته باعث افزایش قیمت بسیاری از اقلام سبد غذایی شد، چرا که افزایش 400 تا 500 هزار تومانی هزینه های مصرفی را برای خانوارکارگری اضافه کرد و  این مبلغ به اعتقاد وحید شقاقی شهری،استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی تقریباً حدود 8 درصد از قدرت خرید مردم را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه دولت با سیاست های حمایتی تلاش کرد بخشی از این میزان کاهش را جبران کند اظهار داشت: سیاست های حمایتی دولت شاید تا حدود 30 تا 40 درصد این کاهش را پوشش داده باشد، اما واقعیت این است که کاهش قدرت خرید مردم طی یک دو ماه گذشته مربوط به افزایش قیمت بنزین است.

*افزایش قیمت بنزین، قدرت خرید مردم را 8درصد کاهش داد

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: در دو سال اخیر قدرت خرید طبقه کارگر 28 درصد کاهش پیدا کرده است

وحید شقاقی شهری،استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد کاهش قدرت خرید مردم در اثر افزایش قیمت بنزین گفت: اگر متوسط هزینه‌های مصرفی خانوارها در کل کشور را بین 3 تا 3.5 میلیون تومان و در کلانشهرها 4 تا 4.5 میلیون در نظر بگیریم افزایش قیمت بنزین تقریبا 400 تا 500 هزار تومان بر هزینه‌های مصرفی خانوارها به طور میانگین اضافه کرده است و این می‌تواند تقریباً حدود 8 درصد از قدرت خرید مردم را کاهش دهد.

وی ادامه داد: البته دولت سعی کرد با سیاست‌های حمایتی بخشی از این کاهش را جبران کند و شاید تا حدود 30 تا 40 درصد این کاهش را توانسته پوشش دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته بخشی از کاهش قدرت خرید مردم مربوط به افزایش قیمت بنزین است. سال گذشته بیش از 27 درصد میانگین نرخ تورم بود و امسال نیز 35درصد تورم داریم یعنی در مجموع در دو سال گذشته 60 درصد تورم به اقتصاد و مردم تحمیل شده است در حالی که افزایش حقوق طبقه کارگر در دو سال 40 درصد بوده است، بنابراین 20 درصد از قدرت خرید مردم کارگر کاسته شده است که اگر 8 درصد بنزین را نیز بر آن اضافه کنیم، مجموعاً در دو سال اخیر قدرت خرید طبقه کارگر28 درصد کاهش پیدا کرده است .

شقاقی با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید مردم مربوط به تحریم ها است گفت:بخشی از کاهش قدرت خرید کارگران به خاطر تحریم ها است،چرا که  تحریم‌ها بیشترین فشار را بر دهک‌های کم‌درآمد جامعه وارد کرده است و به نظر می‌رسد که در سال‌های پیش‌رو فشارهای عمیقی بر دهک‌های کم‌درآمد خواهد آورد و راه‌حل آن اصلاح سه نظام مالیاتی، بانکی و یارانه پنهان است که باید اصلاحات ساختاری و اساسی در آنها صورت بگیرد.

شقاقی اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد که دو دهک پردرآمد جامعه مالیات اندکی می‌پردازد در حالی‌که این تحریم‌ها بر ثروت آنها افزوده است. ثروتمندانی که به دلیل وجود رانت و فساد بیشترین نفع را از تسهیلات بانکی می‌برند چون از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند و همچنین یارانه پنهان نیز اینگونه است. بنابراین در شرایط تحریمی اگر این سه نظام کلیدی اقتصاد اصلاح نشود شاهد شکاف عمیق در جامعه خواهیم بود.

*تأثیر افزایش قیمت بنزین بر قدرت خرید مردم

علی خدایی، نماینده کارگری شورای عالی کار گفت: امسال شرایط اقتصادی آن قدر بغرنج است که همه آمارها حق را به طبقه کارگر می‌دهد. در این شرایط تیم کارگری شورای عالی کار از نهادهای رسمی مانند وزارت اقتصادی و صمت می‌خواهد خود هزینه سبد معیشتی یک ماه خانوار کارگری را براساس اقلامی که به آن‌ها می‌دهیم تعیین کنیم.

وی در رابطه با تعیین سبد معیشت خانوار برای سال 98 افزود: اکنون زمان مناسبی برای تعیین سبد معیشت نیست زیرا هنوز تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاها مشخص نشده است. فعلاً به شکل دستوری اجازه افزایش قیمت برخی کالاها را نداده‌اند ولی به نظر من بعد از یک ماه این تاثیر بیشتر خود را نمایان می‌کند.

خدایی ادامه داد: در سال‌های قبل همواره کارفرمایان و دولت از تعیین سبد معیشت دلخوشی نداشتند ولی امسال آن‌ها تمایل دارند که هر چه زودتر این سبد به تصویب برسد. ولی کارگران به دنبال تعویق این سبد هستند تا بعد از گذشت مدتی و تاثیر افزایش قیمت بنزین بر برخی اقلام سبد کالا به تعیین هزینه های خانوار بپردازیم.

این فعال کارگری در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم کلی گفت: آرزو دارم این تاثیر به اندازه 4 درصدی باشد که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد. البته انتظارات تورمی به مراتب بیش از این رقم است ولی هر چه نرخ تورم پایین‌تر باشد به سود کارگران است و امروزه ثابت شد نرخ تورم بیشترین آسیب را بر زندگی مزد بگیران خواهد گذاشت. این میان برخی از کارشناسان تاثیر نرخ بنزین را بر نرخ تورم کلی 9 درصد می‌دانند که امیدوارم اینگونه نباشد.

خدایی در رابطه با رقم 15 درصد افزایش دستمزد سال آینده کارگران که از سوی سازمان برنامه و بودجه  اعلام شد، گفت: قبلاً هم تاکید کردم که این رقم مبنا ندارد و در بهترین حالت رقم پیشنهادی دولت برای بحث مزد خواهد بود. در هر حال نه نرخ تورم کشور و نه افزایش هزینه معیشتی‌ معادل با 15 درصد نیست و دو تا سه برابر این رقم است. به همین دلیل نباید آن را مبنا قرار دهیم. آنقدر این رقم 15 درصد نادرست است که حتی دولتی‌ها هم آن را جدی نمی‌گیرند. این اتفاق بارها در صحبت‌های غیررسمی من با دولتی‌ها رخ داده است.

وی با انتقاد از افزایش قیمت بنزین و استدلال آن گفت: چند سال قبل زمانی که آقای هفده تن معاون وزیر کار بودند محاسباتی انجام شد که نشان می‌داد اگر دستمزد 100درصد افزایش یابد نرخ تورم پنج درصد بالا می‌رود. اکنون این رقم به مراتب کمتر شده چون قیمت نیروی کار کاهش یافته است. این اتفاق می‌تواند 13.5 میلیون خانوار کارگری را در شرایط بهتر زیستی قرار دهد. این سبب می‌شود حتی نیازی به یارانه نقدی هم نباشد. در حال حاضر با  سه برابر کردن قیمت بنزین اگر حتی 4 درصد تورم هم  داشته باشد، نهایتاً دولت مجبور خواهد شد که به 18 میلیون خانوار نیز پول بدهد. بنابر این راه حل اول به مراتب تأثیرات بهتری می‌داشت.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات